Β3-"ΜΕΓΑΛΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ"

 

ΤΜΗΜΑ: Β3                                          Β ΕΞΑΜΗΝΟ 2012-13

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ<< ΜΕΓΑΛΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ  ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ>>

 

ΟΜΑΔΑ Α: <<Μεγάλοι Έλληνες επιστήμονες. Γ Παπανικολάου ένας μεγάλος Έλληνας γιατρός>>

ΟΜΑΔΑ Β: <<Μεγάλοι Έλληνες που διέπρεψαν στον ατομικό και ομαδικό αθλητισμό>>

ΟΜΑΔΑ Γ:<< Έλληνες του πνεύματος. Γ. Σεφέρης ο Νομπελίστας ποιητής του Αιγαίου>>.

ΟΜΑΔΑ Δ: <<Έλληνες καλλιτέχνες και δημιουργοί. Μελίνα Μερκούρη- Νίκος  Ξυλούρης>>

                                                                  Υπεύθυνος καθηγητής:  Τσελίκας  Κωνσταντίνος

 

                                       ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ                                                                                           Σελ  3

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο  Γ.Παπανικολάου ο μεγάλος Έλληνας γιατρός 

                         με παγκόσμια αναγνώριση                                   Σελ 4-6

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο  Σπουδαίοι Έλληνες του ατομικού και

                         ομαδικού αθλητισμού                                           Σελ 7-10

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο Γ. Σεφέρης ο Νομπελίστας ποιητής του

                         του Αιγαίου                                                              Σελ 10-15

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο Έλληνες καλλιτέχνες και δημιουργοί

                         Μελίνα Μερκούρη – Νίκος Ξυλούρης                Σελ 15-17

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ                                                                              Σελ   18

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ                                                                                   Σελ   19

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ( ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ   ΥΛΙΚΟ )                                      Σελ 20-28

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ.

Στα πλαίσια του project του δεύτερου τριμήνου της Β’ τάξης του Γενικού Λυκείου Ζαχάρως, το τμήμα μας Β3, αποφάσισε να βρει πληροφορίες  σχετικά με τη ζωή και το έργο σπουδαίων ελλήνων, ανθρώπων του πνεύματος, της επιστήμης, του αθλητισμού και της τέχνης..

Χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες και η κάθε ομάδα ανέλαβε μία από τις παραπάνω κατηγορίες .Η πρώτη ομάδα απαρτίζεται από την Μπεκρή Διονυσία, Τσεκουρά Παναγιώτα, Φλέσσα  Κωνσταντίνο και Χατζή Βασίλη και ασχολήθηκε με τους Έλληνες του πνεύματος και συγκεκριμένα τον ιατρό Γεώργιο Παπανικολάου. Η δεύτερη ομάδα, Σκλάβου Χριστίνα, Νικολακόπουλος Νίκος, Σιορδίνης Γιώργος, Χομάιγερ Ηλίας, ασχολήθηκε με τον αθλητισμό και γενικότερα με τους Έλληνες που διέπρεψαν σε αυτόν τον τομέα. Η τρίτη ομάδα, Μπιτζούνης Παναγιώτης, Μποφίλη Χρύσα, Τριγάζης Κωνσταντίνος, Ψαρρός Τάσος, ασχολήθηκε με την τέχνη και συγκεκριμένα με την Μελίνα Μερκούρη και τον Νίκο Ξυλούρη. Τέλος, η τέταρτη ομάδα, Χριστοδουλόπουλος Χριστόδουλος, Τζορντάνα Ντουράκου, Ρουμελιώτης Γιώργος, Σταυρόπουλος Κωνσταντίνος, Σταματόπουλος Βασίλης, βρήκε πληροφορίες για τον Ελύτη, καθώς επέλεξε την κατηγορία μεγάλοι  Έλληνες του πνεύματος.

Σκοπός της εργασίας μας ήταν να αναδείξουμε την ύπαρξη μίας άλλης Ελλάδας, όχι αυτής της οικονομικής και ηθικής πτώχευσης, της διαφθοράς, της εγκληματικότητας, της τεμπελιάς, αλλά της Ελλάδας που αν πάρει ως μαγιά άξιους και ικανούς  Έλληνες, όπως τους παραπάνω και ζυμώσει με αυτούς θα δημιουργήσει κάτι καινούριο, σπουδαίο, πάνω στο οποίο θα μπορέσει να βασιστεί για να ανακάμψει να ορθοποδήσει και να προοδεύσει

Αν και δεν είχαμε μεγάλο χρονικό περιθώριο να ολοκληρώσουμε την εργασία μας, τελικά οι ομάδες συνεργάστηκαν  ικανοποιητικά και κατάφεραν να τη βγάλουν εις πέρας . Βρήκαμε πληροφορίες τόσο από το διαδίκτυο όσο και από εγκυκλοπαίδειες, καθώς και βίντεο για μία πιο ολοκληρωμένη δουλειά.

Πιστεύουμε ότι η εργασία μας έχει καλύψει  σε αρκετά μεγάλο βαθμό τις διαστάσεις του θέματος το οποίο θα επιχειρήσουμε να αναλυθεί διεξοδικά παρακάτω

                                                                                     Τα μέλη της  ερευνητικής  εργασίας


 

ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο  ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ (Ο Μεγάλος  Έλληνας Γιατρός)

        

                                                                

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Με αφορμή το project «Μεγάλοι Έλληνες του πνεύματος, της επιστήμης, της τέχνης και του αθλητισμού», η ομάδα μας επιλέγοντας την υποενότητα «Μεγάλοι Έλληνες της επιστήμης, αποφάσισε να ασχοληθεί με τον ιατρό Γεώργιο Παπανικολάου.  Και αυτό γιατί θεωρείται ο θεμελιωτής του κλάδου της «αποφολιδωτικής κυτταρολογίας» και με τη μέθοδο που ανέπτυξε για την έγκαιρη διάγνωση των νεοπλασιών, ιδιαίτερα του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας γνωστή ως «Τεστ Παπ» ή «Μέθοδος Παπανικολάου» ή «Τεστ Παπανικολάου», έχει σώσει εκατομμύρια γυναίκες σε όλο τον κόσμο.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

Γεννήθηκε στην Κύμη της Εύβοιας στις 13 Μαΐου 1883. Τα παιδικά του χρόνια  τα πέρασε στην Κύμη όπου και τελείωσε το Δημοτικό Σχολείο. Τα γυμνασιακά του χρόνια τα πέρασε στην Αθήνα. Κατόπιν οι γονείς του τον έστειλαν στην Αθήνα για να τελειώσει τις εγκύκλιες σπουδές. Ο πατέρας του Νικόλαος Παπανικολάου ήταν γιατρός που άσκησε το επάγγελμα του για πολλά χρόνια στην Κύμη και διετέλεσε για αρκετό χρονικό διάστημα Δήμαρχος της πόλης και είχε επίσης εκλεγεί και Βουλευτής Ευβοίας και Καρυστίας. Ήταν άνθρωπος δραστήριος και με έντονη προσωπικότητα. Είχε και ένα μεγαλύτερο αδελφό ο οποίος σπούδασε Νομικά.

Εισήχθη στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου των Αθηνών το 1898 από όπου απεφοίτησε  το 1904 με άριστα, σε ηλικία μόλις 21 ετών. Ανήσυχος και φιλόδοξος μελέτησε Niche, Kahn, Schopenhauer, μυήθηκε στην μουσική, ασχολήθηκε επί  οκτώ χρόνια με το βιολί, την ποίηση, έμαθε Γαλλικά και Γερμανικά γενικά απέκτησε μια πολύπλευρη μόρφωση και εσωτερική καλλιέργεια. Η φιλοσοφική σκέψη του Νίτσε έπαιξε τον κύριο ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του.

Το 1910 και ενώ βρίσκεται στην Ελλάδα, παντρεύεται τη σύντροφο της ζωής του, Μάχη Μαυρογένη. Φεύγει όμως πάλι για το εξωτερικό και λόγω οικονομικών δυσκολιών αναγκάζεται να εργασθεί σε ένα εμπορικό κατάστημα, αλλά και να πουλάει χαλιά ή να ράβει κουμπιά για μόλις 5 δολάρια την εβδομάδα.

Πέθανε στο Miami της Florida των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής στις 19 Φεβρουαρίου 1962.

ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ

Η Γερμανία ήταν η πρώτη χώρα που τον γοήτευσε. Παρακολούθησε μαθήματα βιολογίας Στη συνέχεια γράφτηκε στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου όπου και άρχισε τις βιολογικές έρευνες επί του «καθορισμού του φύλου» στα οστρακόδερμα υπό τον καθηγητή Ρίχαρντ  Έρτβιχ. Στην συνέχεια, επεσκέφθη την Αμερική, τη χώρα που έγινε η δεύτερη πατρίδα του. Εργάσθηκε ως βοηθός στο κλάδο της ανατομίας στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ. Ακολούθως εκλέχθηκε υφηγητής, έκτακτος καθηγητής και τέλος τακτικός καθηγητής της ανατομίας και ιστολογίας της ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου αυτού. Επίσης, με δυσκολία κατάφερε να κερδίσει μια θέση στο Πανεπιστήμιο Cornell της Ν. Υόρκης. Πρώτος σταθμός της επιστημονικής Οδύσσειας του Παπανικολάου ήταν το Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο του Μονακό, όπου έλαβε μέρος σε μία από τις ερευνητικές αποστολές του ωκεανογραφικού σκάφους «L' Hirodelle» (1911) του πρίγκιπα Αλβέρτου Α'. Οι έρευνές του οδήγησαν στη δυνατότητα της διάγνωσης του καρκίνου της μήτρας, αλλά και στην προληπτική διάγνωση άλλων μορφών καρκίνου. Μελέτησε πειραματικά το κολπικό επίχρισμα σε ινδικά χοιρίδια με ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Ο Παπανικολάου με τις εργασίες του αυτές έγινε ο θεμελιωτής νέου επιστημονικού κλάδου της «αποφολιδωτικής κυτταρολογίας» βασιζόμενη ακριβώς στη μελέτη των αποφιλιδουμένων κυττάρων του οργανισμού στις διάφορες κοιλότητες αυτού. Η κυτταρολογική μέθοδός του έλαβε προς τιμήν την ονομασία ΤΕΣΤ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ή όπως είναι γνωστό σε όλους, ΤΕΣΤ ΠΑΠ.

Παπ τεστ είναι ο μικροσκοπικός έλεγχος της επιφανειακής στιβάδας των κυττάρων του τραχήλου για να βρούμε τυχόν κυτταρικές αλλαγές  προτού μετατραπούν σε καρκίνο. Κατά τη διάρκεια της εξέτασης μια μικρή βούρτσα χρησιμοποιείται για να πάρει ένα δείγμα των τραχηλικών κυττάρων.. Αυτά τα κύτταρα τίθενται έπειτα σε διαφανές γυαλί, όταν πρόκειται για το κλασσικό Τεστ Παπ, ενώ ξεπλένατε σε υγρό όταν πρόκειται για το νέο ThinPrep Παπ Τεστ (υγρή κυτταρολογία ή κυτταρολογία λεπτής στιβάδος). Το τεστ Παπανικολάου είναι μια εξέταση ρουτίνας, την οποία πρέπει να πραγματοποιούν όλες οι γυναίκες από την έναρξη της σεξουαλικής τους ζωής και κατόπιν ετησίως. Είναι απαραίτητο και μετά την εγκυμοσύνη. Το τεστ είναι ανώδυνο.

Το Τεστ Παπ δεν είναι διαγνωστικό και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται για να αποκλείσει το ενδεχόμενο καρκίνου του τραχήλου της μήτρας. Σε περίπτωση που παρουσιάζετε ύποπτη συμπτωματολογία, που πιθανώς οφείλεται σε αυτήν τη μορφή καρκίνου, είναι απαραίτητο να υποβληθείτε σε βιοψία. Το μεγαλύτερο σφάλμα με το Τεστ Παπ δεν έγκειται τόσο στην παρερμηνεία του δείγματος από το κυτταρολογικό εργαστήριο όσο στη λανθασμένη δειγματοληψία του κολπικού επιχρίσματος.

Ένα παθολογικό αποτέλεσμα του τεστ Παπανικολάου δε σημαίνει ότι έχετε καρκίνο στον τράχηλο, αλλά είναι ένα προειδοποιητικό σημάδι που πρέπει συνεχώς να παρακολουθείται με προσοχή.

 

Σκοπός του γενικού ελέγχου με το Τεστ Παπ, είναι να εντοπίζεται ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας στα πολύ πρώιμα στάδιά του, οπότε η αντιμετώπισή του θα είναι πιο εύκολη.

Τι είναι όμως ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας .Είναι μια κακοήθης νεοπλασία που αναπτύσσεται στο κατώτερο τμήμα της μήτρας (δηλαδή στον τράχηλο). Ο τράχηλος είναι εύκολα ορατός από το γυναικολόγο αφού το μεγαλύτερο μέρος του βρίσκεται μέσα στον κόλπο της γυναίκας. Το σημαντικότερο αίτιο είναι η λοίμωξη από τον ιό των ανθρώπινων θηλωμάτων.

Τα αποτελέσματα του τεστ ΠΑΠ

Αρνητικό για κακοήθη κύτταρα
1. Να είναι αρνητικό αλλά να έχει παρουσία μικροοργανισμών
2. Αλλοιώσεις φλεγμονής (κολπίτιδα)
3. Ατροφία
4. Αλλοιώσεις από χρήση ενδομητρικών αντισυλληπτικών συσκευών (σπιράλ)
- Αποτέλεσμα με μη διαγνωστική ατυπία
1. Μη διαγνωστική ατυπία πλακοδών κυττάρων (ASCUS, HPV)
2. Mη διαγνωστική ατυπία πλακωδών κυττάρων, στην οποία δεν μπορεί να αποκλειστεί υψηλού βαθμού ενδοεπιθυλιακή αλλοίωση (σε αυτό το τεστ υπάρχει πιθανότητα κακοήθειας)
3. Μη διαγνωστική ατυπία αδενικών κυττάρων (κακοήθεια)
- Ενδοεπιθυλιακή αλλοίωση
1. Χαμηλού βαθμού
2. Υψηλού βαθμού
- Θετικό, κακοήθη κύτταρα
1. πλακώδης καρκίνος
2. αδενοκαρκίνωμα

Στην περίπτωση  που το Τεστ Παπ μας δείξει HPV (human papilloma virus= ιος Ανθρωπίνων Θηλωμάτων)( σεξουαλικά μεταδιδόμενος ιός) αμέσως, το επόμενο στάδιο είναι αυτό που λέμε κολποσκόπηση. Η κολποσκόπηση είναι μια γυναικολογική εξέταση η οποία διαρκεί λίγο παραπάνω, είναι πιο αναλυτική

Ακόμη και αν υποβάλλεσαι σε τακτικό προληπτικό έλεγχο είναι αναγκαίο να κάνεις το εμβόλιο. Η μια μέθοδος πρόληψης λειτουργεί συμπληρωματικά στην άλλη. Το τεστ επιτρέπει τον εντοπισμό και ως εκ τούτου την έγκαιρη θεραπεία τραχηλικών βλαβών, πριν αυτές εξελιχθούν σε καρκίνο. Το εμβόλιο προλαμβάνει τη νόσο μειώνοντας την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου τραχήλου σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70%.

Όσο για τα χρήματα, το εμβόλιο έχει ενταχθεί στο Εθνικό πρόγραμμα εμβολιασμών και καλύπτεται από όλα τα ασφαλιστικά ταμεία.

ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

Η Ελλάδα τον τίμησε αποτυπώνοντας τη μορφή του σε χαρτονόμισμα των δέκα χιλιάδων δραχμών και σε γραμματόσημα. Γραμματόσημα επίσης εξέδωσαν η Κύπρος και οι Η.Π.Α.

ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑ μερικές από τις τιμητικές διακρίσεις
1948 Βραβείο Borden
1950 Βραβείο Amory
1950 Βραβείο Lasker της Αμερικάνικης Ένωσης Δημόσιας Υγείας.
1951 Πρώτο Βραβείο από το ΑΧΕΠΑ
1952 Μετάλλιο τιμής από την Αμερικάνικη Αντικαρκινική Εταιρεία.
1953 Βραβείο Κυτταρολογίας της Βιέννης
1953 Τιμήθηκε από τον Βασιλιά της Ελλάδας με τον Μεγαλόσταυρο του Τάγματος του Φοίνικα.
1954 Βραβείο σύγχρονης Ιατρικής για διακεκριμένο επίτευγμα.
1955 Βραβείο Bertner
1956 Βραβείο Passano
1957 Μετάλλιο τιμής του Γεωργίου του 1ου από την Ελληνική Κυβέρνηση.
1960 Βραβείο Clement Cleveland

Ο Γεώργιος Παπανικολάου είχε προταθεί δύο φορές για το βραβείο Νόμπελ. Η επιτροπή δεν έκανε δεκτή την πρόταση αφού θεώρησε ότι θα μπορούσε να βραβεύσει την ανακάλυψη μίας θεραπείας άλλα όχι μίας διαγνωστικής μεθόδου. 

 

 

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2Ο  Σπουδαίοι Έλληνες του ομαδικού και ατομικού 

                             αθλητισμού  

                                              

 

ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Εισαγωγή

Αναμφισβήτητα ο αθλητισμός, ως θεσμός αποβλέπει σε ανώτερους σκοπούς αγωγής και παιδείας και αποτελεί έναν τρόπο έκφρασης της ανθρώπινης σωματικής και πνευματικής ομορφιάς. Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν συλλάβει ακέραια το νόημά του και είχαν σαν αρχή στην καθημερινή τους ζωή το περίφημο "Νους υγιής εν σώματι υγιή", το οποίο πετύχαιναν μέσα από τον αθλητισμό και σήμερα ο αθλητισμός γοητεύει ένα πλήθος ανθρώπων και αποτελεί αγαπητό θέαμα.

Ορισμός

Η λέξη αθλητισμός προέρχεται ετυμολογικά από τη λέξη "άθλος", που σημαίνει αγώνας, πάλη, εντατική προσπάθεια τον όρο αθλητισμό εννοούμε την καταβολή προσπάθειας που στοχεύει στη σωματική άσκηση και ταυτόχρονα στην καλλιέργεια της ψυχοπνευματικής υπόστασης του ατόμου, μέσα στα πλαίσια κοινά αποδεκτών κανόνων και συνθήκες άμιλλας.

Ιστορική αναδρομή

Ο αθλητισμός στην πιο τέλεια μορφή του συναντάται στην Αρχαία Ελλάδα. Κοιτίδα του ο ιερός χώρος της Ολυμπίας. Στο ναό του Ολυμπίου Δία, γινόταν η περίφημη αφή της Ολυμπιακής φλόγας, που έκαιγε σ' όλη τη διάρκεια των αγώνων. Πλήθος κόσμου μαζεύονταν στο μεγάλο στάδιο, για να παρακολουθήσει τους αθλητές που αγωνίζονταν γενικά για να κερδίσουν ένα στεφάνι ελιάς και πολλή δόξα απ' τους πατριώτες τους. Κάθε εχθροπραξία σ' όλες τις πόλεις της Ελλάδας σταματούσε, δείγμα της μεγάλης σπουδαιότητας των αγώνων που σήμαιναν πίστη και αγάπη στην ελευθερία και στη συναδέλφωση των ανθρώπων. Τα αγωνίσματα ήταν ποικίλα και κάθε αθλητής πάλευε ειλικρινά με όλες τις πνευματικές και σωματικές δυνάμεις για την κατάκτηση της νίκης. Η πρώτη επίσημη Ολυμπιάδα χρονολογείται το 776 π.Χ.

Ένας θρύλος  απο παλία

Σπύρος Λούης

 

Αναμφισβήτητα ο πιο σπουδαίος αθλητής αυτών των αγώνων υπήρξε ο Σπύρος Λούης. Μπροστά σε 70. 000 θεατές, ως επί το πλείστον Έλληνες, και τις βασιλικές οικογένειες της Ελλάδας και της Σερβίας τερμάτισε πρώτος στη δύσκολη διαδρομή Μαραθώνα - Αθήνα. Οι θεατές έχουν ήδη πληροφορηθεί το νέο από τον αφέτη που έφιππος έφερε τα ευχάριστα νέα. Όταν ο νερουλάς από το Μαρούσι μπήκε στο στάδιο, αποθεώθηκε από τους θεατές που έκλαιγαν από χαρά και τραγουδούσαν τον εθνικό ύμνο. Ο χρόνος του νικητή ήταν 2 ώρες και 58'και 50'' για την απόσταση των 42 και κάτι χλμ.

Τα ομαδικά και ατομικά αθλήματα και οι επιτυχίες στην Ελλάδα

 

Στην Ελλάδα οι Έλληνες  πρωταθλητές έχουν διαπρέψει και στα ατομικά αλλά και στα ομαδικά αθλήματα που έχουν συμμετάσχει στους Ολυμπιακούς Αγώνες και όχι μόνο.

 

Έλληνες που διέπρεψαν στα ομαδικά αθλήματα

 

Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου 2004

Το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου 2004, ή αλλιώς Euro 2004, διεξήχθη στα γήπεδα της Πορτογαλίας από τις 12 Ιουνίου ως τις 4 Ιουλίου 2004. Ήταν η 12η διοργάνωση ευρωπαϊκού πρωταθλήματος της ΟΥΕΦΑ. Πήραν μέρος 16 εθνικές ομάδες. Απ' αυτές η Πορτογαλία προκρίθηκε αυτόματα ως διοργανώτρια χώρα ενώ οι υπόλοιπες 15 πέρασαν από μια προκριματική φάση στην οποία μετείχαν 50 ομάδες.

Το τρόπαιο κατέκτησε η Ελλάδα, ενάντια σε όλα τα προγνωστικά. Μετείχε μόλις για δεύτερη φορά σε τελική φάση Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος (μετά το 1980) και ήταν ένα από τα αουτσάιντερ του τουρνουά. Έκανε την πρώτη έκπληξη στην πρεμιέρα, νικώντας με σκορ 2-1 τη διοργανώτρια Πορτογαλία. Στη συνέχεια υπό την καθοδήγηση του Ότο Ρεχάγκελ και με όπλο την πολύ καλή άμυνα προκρίθηκε στα προημιτελικά, απέκλεισε διαδοχικά τη Γαλλία και τη Τσεχία και έφτασε στον τελικό της 4ης Ιουλίου. Εκεί συνάντησε πάλι την Πορτογαλία και την κέρδισε για δεύτερη φορά με 1-0 και σκόρερ τον Άγγελο Χαριστέα.

Ευρωμπάσκετ 1987

Το 1987 ήταν η διοργανώτρια χώρα του Ευρωμπάσκετ 1987, αλλά κανένας δεν περίμενε αυτό που θα επακολουθούσε. Ο θρίαμβος της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα του 1987 ήταν μία αποφασιστικής σημασίας στιγμή του ελληνικού αθλητισμού.Η νίκη της εθνικής ομάδας με δύο πόντους (103-101) επί των Σοβιετικών στον τελικό, σε συνδυασμό με την υπόλοιπη πορεία της κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης, έκανε το μπάσκετ το εθνικό μας άθλημα. Στα επόμενα χρόνια, καθώς και στα μέσα της δεκαετίας του '90, ήρθαν πολυάριθμες διακρίσεις σε διεθνείς διοργανώσεις, τόσο σε εθνικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο.Στο Μουντομπάσκετ 2006 η Εθνική Ελλάδος κατέκτησε τη δεύτερη θέση και το αργυρό μετάλιο.Η Ελλάδα ξεκίνησε εντυπωσιακά στους ομίλους με 5 νίκες σε ισάριθμους αγώνες απέναντι σε Κατάρ, Λιθουανία, Αυστραλία, Βραζιλία και Τουρκία.Στη φάση των 16 ξεπέρασε με ευκολία την Κίνα (95-64) και στα προημητελικά τη Γαλλία (73-56).Στον ημιτελικό η Εθνική Ελλάδος κατατρόπωσε την Εθνική ομάδα των ΗΠΑ φτάνοντας αήττητη στον τελικό (101-95).Στον τελικό δεν κατάφερε να κερδίσει την Εθνική Ισπανίας και να ολοκληρώσει την μέχρι τότε εντυπωσιακή πορεία της (47-70).

Ευρωμπάσκετ 2005 ΟΜΑΔΑ ΝΕΩΝ

Στο Ευρωμπάσκετ του 2005 που έγινε στο Βελιγράδι η νεανική ομάδα της Ελλάδας, υπό την καθοδήγηση του «Δράκου» Παναγιώτη Γιαννάκη, κατάφερε να πάρει και πάλι την 1η θέση στο Ευρωμπάσκετ του 2005 που έγινε στο Βελιγράδι ύστερα από 18 χρόνια.

 

Έλληνες που διέπρεψαν στα ατομικά αθλήματα

 

Οι έλληνες αθλητές όμως διέπρεψαν και σε πολλά ατομικά αθλήματα όπως στον στίβο , στο τζούντο, στη κολύμβηση, στο ταεκβοντο, στην άρση βαρών καθώς και στη πάλη. Συγκεκριμένα στον στίβο σημειώνονται επιτυχίες με τα εξής ονόματα (Δεβετζή Χρυσοπηγή το 2004 στην Αθήνα με αργυρό μετάλλιο στο τριπλουν καθώς και το 2008 στο Πεκίνο με χάλκινο,Θάνου Κατερίνα το 2000 στο Σιδνει με αργυρό μετάλλιο στα 100 μέτρα, Κεντέρης Κώστας το 2000 στο Σιδνει με χρυσό μετάλλιο στα 200 μέτρα,Πατουλίδου Βούλα το 1992 στην Βαρκελώνη με χρυσό μετάλλιο στα 100 μέτρα με εμπόδια, Τσουμελέκα Αθανασία το 2004  με χρυσό μετάλλιο στα 20.000 μέτρα καθώς και την Χαλκιά Φανή το 2004 με χρυσό μετάλλιο στα 400 μέτρα με εμπόδια),επίσης ελληνικές επιτυχίες σημειώνονται και στο τζουντο με τους δυο ολυμπιονίκες(Ηλίας Ηλιάδης το 2004 στην Αθήνα με χρυσό μετάλλιο καθώς και την  Καραγιαννοπούλου Μαρία το 2004 στην Αθήνα κατακτώντας την πέμπτη θέση στους Ολυμπιακούς Αγώνες) επίσης στην κολύμβηση σημειώνονται δυο συμμετοχές ( Γιαννιώτης Σπύρος το 2004 στην Αθήνα κατακτώντας την πέμπτη θέση στα 1500 μέτρα καθώς και τον Κοκκώδη Γιάννη το 2004 στην Αθήνα κατακτώντας την έκτη θέση στα 400 μεικτή ατομική )στο τάεκβοντο επίσης σημειώνονται επιτυχίες (με τον Μουρούτσο Μιχλαλη το 2000 στο Σίδνει με χρυσό μετάλλιο , την Μυστακίδου Ελισάβετ το 2004 στην Αθήνα πέρνοντας το αργύρο μετάλλιο  καθώς  τον Νικολαίδη  Αλέξανδρο το 2004 και το 2008  στην Αθήνα και το Πεκίνο αντίστοιχα πέρνοντας το ασημένιο μετάλλιο.)  Στην άρση βαρών σημειώνονται και εκεί πολλές επιτυχίες ( ο Δήμας Πύρρος κατακτώντας το χρυσό μετάλλιο για τρείς συνεχόμενες φορές αρχικά στην Βαρκελώνη το 1992,στην  Ατλάντα το 1996 και στο Σιδνει το 2000 και τέλος πήρε το χάλκινο μετάλλιο στην  Αθήνα το 2004 επίσης ο Καχιασβίλης Ακάκιος  κατακτώντας και αυτός την πρώτη θέση για  τρείς  συνεχόμενες φορές στην Βαρκελώνη το 1992, στην  Ατλάντα το 1996 και το Σίδνει το 2000). Τέλος η πάλη ενώ ήταν ένα άθλημα που ξεκίνησε από την Ελλάδα δεν έχουμε πολλές επιτυχίες( ο Θανόπουλος  Δημήτρης κατακτώντας το αργυρό μετάλλιο στην Ελληνορωμαική πάλη στο Λος Αντζελες ).

 

Ολυμπιακοί Αγώνες

 

Τα Ολύμπια, οι Ολυμπιακοί αγώνες στην αρχαιότητα, ήταν η πιο σημαντική διοργάνωση της αρχαίας Ελλάδας και διεξάγονταν στην Αρχαία Ολυμπία κάθε τέσσερα χρόνια μετά το 776 π.Χ. . Στα Ολύμπια έπαιρναν μέρος αθλητές από όλη την Ελλάδα (και αργότερα από άλλα μέρη) και σταδιακά απέκτησαν ιδιαίτερη αίγλη. Η διοργάνωσή τους γινόταν μέχρι το 393 όταν ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος απαγόρευσε την διεξαγωγή τους. Από το 1896, αναβίωσαν με την ονομασία Ολυμπιακοί Αγώνες και διεξάγονται ως διεθνείς αγώνες, γνωστοί και ως Θερινοί Ολυμπιακοί.

 

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3Ο  Γ Σεφέρης ο Νομπελίστας ποιητής του Αιγαίου

 

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

 

Στην  υποενότητα της ερευνητικής μας εργασίας ¨ Έλληνες του πνεύματος¨ επιλέξαμε να ασχοληθούμε με τον Νομπελίστα ποιητή  Γ. Σεφέρη, ίσως τον ποιο σπουδαίο της σύγχρονης Ελλάδας. Αποκαλείται και ποιητής του Αιγαίου γιατί στα ποιήματά του επιλέγει εκπληκτικές εικόνες από την Ελληνική θάλασσα, τον ουρανό, τον ήλιο, τα νησιά  για  να περιγράψει και να εκφράσει ένα χείμαρρο συναισθημάτων όπως λύπη, χαρά, αγανάκτηση, στοχασμό, θαυμασμό.

 

Βιογραφικά και εργογραφικά στοιχεία

 

Ο Οδυσσέας Ελύτης αποτέλεσε έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες ποιητές και

εκπρόσωπο της λογοτεχνικής γενιάς του ’30 και στην αρχή παρουσιάστηκε στην

ποίηση ως υπερρεαλιστής με την ποιητική συλλογή «Προσανατολισμοί». Γεννήθηκε

στις 2 Νοεμβρίου στο Ηράκλειο της Κρήτης, ενώ οι γονείς του κατάγονταν από τη

Μυτιλήνη και πέθανε στις 18 Μαρτίου του 1996.Το πραγματικό του επώνυμο είναι

Αλεπουδέλης και καταγόταν από οικογένεια με φρονήματα βενιζελικά για τα οποία

υπέστη διώξεις η οικογένεια και φυλακίστηκε ο πατέρας του Ο.Ελύτη. Ο πατέρας

του είχε ιδρύσει εργοστάσιο σαπωνοποιίας και πυρηνελαιουργίας μαζί με έναν από

τους αδελφούς του ποιητή, το οποίο μετέφερε στον Πειραιά κι έτσι η οικογένεια

εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Έξι ετών γράφτηκε στο ιδιωτικό γυμνάσιο του Δ. Ν.

Μακρή όπου φοίτησε για μια επταετία. Το 1918 έχασε την εικοσάχρονη αδελφή του

από επιδημία, ενώ το 1919 πήγε τις πρώτες του διακοπές στις Σπέτσες. Το

καλοκαίρι του 1923 η οικογένεια έκανε διακοπές σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης.

Τότε, στη Λωζάννη, ο δωδεκάχρονος Οδυσσέας συναντά τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Το

επόμενο καλοκαίρι πήγαν ξανά διακοπές στις Σπέτσες και στη συνέχεια γράφτηκε

στο Γ’ Γυμνάσιο Αρρένων. Το 1926 επισκέφθηκε διάφορα νησιά του Αιγαίου και

αργότερα ,το 1927,έγινε η πρώτη του επαφή με την ποίηση του Κ. Καβάφη ενώ

εκδηλώνεται όλο και περισσότερο η προτίμησή του στη λογοτεχνία. Το 1929 ήταν το

έτος που πραγματοποιήθηκε η μεγάλη στροφή του στην ποίηση και το 1935

ταξίδεψε στη Μυτιλήνη όπου και ανακάλυψε την ζωγραφική του Θεόφιλου, η οποία

τον συγκίνησε κι επηρέασε ιδιαίτερα. Το 1936 κατετάχθη στο στρατό, ενώ το

Μάρτιο του ’38 απολύθηκε. Όταν, το 1940, κηρύχθηκε πόλεμος κατετάχθη ως

ανθυπολοχαγός και πήγε στα βορειοηπειρωτικά βουνά. Την επόμενη χρονιά

βρέθηκε στο νοσοκομείο σε σοβαρότατη κατάσταση και, κάτω από τραγικές συνθήκες διασώθηκε κι έφτασε στην Αθήνα. Το 1948 εγκαταστάθηκε μόνιμα στο

Παρίσι όπου ήρθε σε επαφή με

πολλούς πνευματικούς ανθρώπους και τέσσερα χρόνια μετά επέστρεψε στην

Ελλάδα. Το 1967 απείχε από τη δημοσιότητα εξαιτίας του πραξικοπήματος της 21ης

Απριλίου και δύο χρόνια αργότερα εγκαταστάθηκε ξανά στο Παρίσι και στη

συνέχεια τέσσερις μήνες στην Κύπρο. Ακολούθησαν χρόνια αναγνώρισης και

συνεχών επιτυχιών του ποιητή ώσπου το 1996 ο ποιητής άφησε την τελευταία του

πνοή στις 18 Μαρτίου σε μια βροχερή Αθήνα.

Αξίζει να σημειωθεί πως επισκέφθηκε πολλές χώρες του εξωτερικού και πως άφησε

τις σπουδές του στη Χημεία και το 1930 γράφτηκε στη Νομική Σχολή.

Γνωστότερα Έργα

 

Τα γνωστότερα από τα ποιητικά του έργα, τα οποία έχουν μεταφραστεί σε

εντυπωσιακό αριθμό γλωσσών κι έχουν επανηλλειμένα κυκλοφορήσει σε διάφορες

χώρες του κόσμου, είναι το «Άξιον Εστί», «ο Ήλιος ο Πρώτος», το «Μονόγραμμα»κ.α.

Ένας μεγάλος αριθμός των έργων του έχει, επίσης, μελοποιηθεί από διάφορους

συνθέτες, γεγονός που του προσδίδει ακόμα μεγαλύτερη αξία.

Βραβεία – Διακρίσεις

 

 

Ο Ελύτης, σπουδαιότατος και πνευματώδεις ποιητής με παγκόσμια ακτινοβολία,

αξιολογήθηκε και τιμήθηκε όπως πραγματικά του άξιζε. Πρόκειται για έναν ποιητή

στον οποίο έχουν απονεμηθεί πολυάριθμα βραβεία και διακρίσεις για τα

εκπληκτικά έργα του.

Συγκεκριμένα, το 1960 του απονέμεται το Α’ Κρατικό Βραβείο Ποίησης. Το 1972

αρνείται να δεχθεί βραβείο που έχει θεσπίσει το δικτατορικό καθεστώς, ενώ το

1977 αρνείται να γίνει Ακαδημαϊκός.

Το Δεκέμβριο 1979 έρχεται η μεγαλύτερη διάκριση με την απονομή

σε αυτόν του βραβείου Νόμπελ, ενώ το 1988 του απονέμεται το βραβείο

«Μεσόγειος» της Κοινότητας των Μεσογειακών Πανεπιστημίων και οργανώνεται

μεγάλη έκθεση στο Μπομπούρ για το έργο του. Επιπλέον, το 1994 γίνεται στην Κω

διεθνές συνέδριο για τον Οδυσσέα Ελύτη, οργανωμένο από το Πανεπιστήμιο

Ιωαννίνων.

Αφιερώματα στον ποιητή

 

Τόσο ο ελληνικός όσο και ο τύπος του εξωτερικού, έχουν αφιερώσει πολλές σελίδες

τους στο μεγάλο ποιητή Οδυσσέα Ελύτη. Όμως,

πέρα από τις εφημερίδες και τα περιοδικά πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι γράφουν

βιβλία για το μεγάλο αυτό ποιητή.

Πιο συγκεκριμένα, το 1940, δημοσιεύεται στα «Νέα Γράμματα» η μελέτη του Α.

Καραντώνη «Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη», το 1975 υπάρχει αφιέρωμα στον

ποιητή από το αμερικάνικο περιοδικό “Books Abroad” ύστερα από κυκλοφορία

έργου του στην Αμερική και πέντε χρόνια μετά κυκλοφορούν πολλά βιβλία για το

έργο του μεγάλου μας ποιητή. Οκτώ χρόνια αργότερα, το 1988, οργανώνεται

μεγάλη έκθεση στο Μπομπούρ για το έργο του. Το 1991 το περιοδικό «Λέξη»

αφιερώνει ειδικό τεύχος στο έργο του Οδυσσέα Ελύτη, ενώ στις 2 Νοεμβρίου το Γ’

Πρόγραμμα, με την ευκαιρία των γενεθλίων του οργανώνει όλο το πρόγραμμά του

αφιερωμένο στον Ελύτη. Ένα χρόνο μετά έχουμε αφιέρωμα στο έργο του από το

περιοδικό «ΑΝΤΙ» και συζήτηση στρογγυλής τραπέζης για τον ποιητή στην οποία

συμμετέχουν, υπό την προεδρία της Ελένης Α-

ρβελέρ, οι Γ. Μπαμπινιώτης, Θ. Γιανναράς και Π. Μινούτσι. Ακο-

λουθεί αφιέρωση ειδικού τεύχους στον ποιητή από το περιοδικό

«Ενευκτήριο», ενώ γίνεται στην Κω Διεθνές Συνέδριο για τον Οδυσσέα Ελύτη

οργανωμένο από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Προέλευση και σημασία του ψευδωνύμου του

 

Όπως ήδη αναφέρθηκε το πραγματικό επώνυμο του Οδυσσέα Ελύτη ήταν

Αλεπουδέλης. Πώς όμως προέκυψε το επώνυμο Ελύτης;

Ο ίδιος ο ποιητής αναφέρει σε συνέντευξή του πώς εμπνεύστηκε το ψευδώνυμό

του. Αρχικά λέει πως «μου ασκούσαν μια μαγεία»

όλες εκείνες τις λέξεις που αρχίζουν από «ελ-» καθώς είναι λέξεις όπως Ελλάδα,

ελευθερία, ελπίδα, Ελένη (με την οποία ήταν τότε ερωτευμένος). Κατόπιν σκέφτηκε

το γράμμα «-υ-» για το οποίο λέει

«για μένα είναι το πιο ελληνικό γράμμα» και στη συνέχεια σκέφτηκε μια κατάληξη

την οποία ήθελε να είναι «αρχαιοπρεπής», όπως λέει.

Έργο

 

Το έργο του Οδυσσέα Ελύτη περιλαμβάνει πολλές όψεις και πτυχές.

Ο ποιητής δεν περιορίζεται μόνο στον τομέα της ποίησης, που είναι βέβαια η

μεγάλη του αγάπη, με την οποία δεν σταμάτησε να ασχολείται και να τη βελτιώνει

ως το τέλος της ζωής του, αλλά

επεκτείνεται, επίσης, στον τομέα της ζωγραφικής, της δημιουργίας κολλάζ, του

ραδιοφώνου, της συγγραφής δοκιμίων, της μετάφρασης μεγάλων έργων του

εξωτερικού και της γραφής άρθρων σε ποικίλα περιοδικά. Επιπλέον, πολλά από τα

έργα του δημοσιεύτηκαν για πρώτη φορά σε κάποιο περιοδικό και στη συνέχεια

εκδόθηκαν σε συλλογές.

Όσον αφορά την ποίηση, το έργο του έχει επανειλημμένα συνδεθεί με το κίνημα

του υπερρεαλισμού, αν και ο Ελύτης διαφοροποιήθηκε νωρίς από τον "ορθόδοξο"

υπερρεαλισμό που ακολούθησαν σύγχρονοί του ποιητές. Επηρεάστηκε από τον

υπερρεαλισμό και δανείστηκε στοιχεία του, τα οποία ωστόσο αναμόρφωσε

σύμφωνα με το προσωπικό του ποιητικό όραμα, άρρηκτα συνδεδεμένο με το

λυρικό στοιχείο και την ελληνική λαϊκή παράδοση. Οι επιρροές από τον

υπερρεαλισμό διακρίνονται ευκολότερα στις δύο πρώτες ποιητικές συλλογές του,

«Προσανατολισμοί» και «Ήλιος ο πρώτος». Ο ίδιος ο ποιητής αναφέρει σε

συνέντευξή του : «Η σύνδεσή μου με τον υπερρεαλισμό με βοήθησε πολύ στο να

δώσω το ελληνικό τοπίο όσο κι αν φαίνεται περίεργο. Δηλαδή, με βοήθησε να

αφαιρέσω τους άξονες που καθηλώνουν αυτό που λέμε τοπίο κι αντί να φανώ

τοπιογράφος όπως νόμιζαν πολλοί στην αρχή ανασυνθέτω το ελληνικό τοπίο. Αυτό,

ομολογώ, το οφείλω στον υπερρεαλισμό. Βέβαια, ο υπερρεαλισμός έφερε και

μερικά αρνητικά στοιχεία ίσως αλλά στη συνολική καταγραφή νομίζω ότι υπήρξε

για μένα ευεργετικός».

Ποιήματα, πεζά

 

Το 1925, στην ηλικία των δεκατεσσάρων ετών, αρχίζει η περίοδος κατά την οποία

εκδηλώνονται τα πρώτα πνευματικά του ενδιαφέροντα, ενώ το 1927 αρχίζει να

εκδηλώνεται όλο και περισσότερο η προτίμησή του στη λογοτεχνία. Δύο χρόνια

αργότερα γράφει τα πρώτα του ποιήματα με διάφορα ψευδώνυμα και το 1934

γράφει τα «Πρώτα Ποιήματα» που αργότερα θα παρουσιαστούν στους «Προ-

σανατολισμούς». Ένα χρόνο αργότερα θα δημοσιευτεί στο ενδέκατο τεύχος του

Νοεμβρίου του περιοδικού «Νέα Γράμματα» μια σειρά ποιημάτων του με το

ψευδώνυμο «Ελύτης» (αυτό είναι το όνομα με το οποίο θα καθιερωθεί αμέσως και

για πάντα ο μεγάλος μας ποιητής). Λίγα χρόνια αργότερα, στα «Νέα Γράμματα»

δημοσιεύονται «Οι κλεψύδρες του αγνώστου» και οι «Σποράδες», ενώ το 1938

γράφει τα ποιήματα «Μαρίνα των βράχων» και «Ηλικία της γλαυκής θύμησης».

Επίσης, συμπληρώνει τις σειρές

«Αιθρίες» και «Η συναυλία των υακίνθων». Το 1939 εκδίδονται οι

«Προσανατολισμοί» από τον «Πυρσό» και ο ποιητής γράφει τη «Θητεία του

καλοκαιριού». Το 1941 αρχίζει να γράφει την ποιητική σειρά «Ήλιος ο Πρώτος», ενώ

δημοσιεύει το δικίμιο «Η αληθινή φυσιογνωμία και η λυρική τόλμη του Ανδρέα

Κάλβου» και το 1943 κυκλοφορεί ο «Ήλιος ο Πρώτος» και το δοκίμιο «Τ. Τ. Τ. 1935».

Ένα χρόνο αργότερα, γράφει το δικίμιο «Τα κορίτσια» και λίγο αργότερα

δημοσιεύεται στο περιοδικό «Τετράδιο» το «Άσμα Ηρωικό και Πένθιμο για το

χαμένο Ανθυπολοχαγό της Αλβανίας».

Το 1947 γράφει δύο δοκίμια για το ζωγράφο Θεόφιλο και το 1950 έχουμε την

πρώτη γραφή του «Άξιον Εστί». Παρεμβάλλεται μια πενταετία ώσπου να γίνει η

πρώτη γραφή του «Έξι και μία τύψεις για τον ουρανό». Το Δεκέμβριο του 1959

εκδίδεται από τον «ΊΚΑΡΟ» το «Άξιον Εστί» κι ένα χρόνο μετά κυκλοφορεί το «Έξι

και μία τύψεις για τον ουρανό». Το 1963 γράφει το «Χρονικό μιας δεκαετίας» και

άλλα πεζά για τον τόμο «Ανοιχτά Χαρτιά», ενώ το 1966 έχουμε νέα έκδοση των

«Προσανατολισμών». Μέχρι και το 1970 συνεχίζει να γράφει το «Φωτόδεντρο» και

το «Ο «Ήλιος ο Ηλιάτορας» κι ένα χρόνο αργότερα τυπώνονται στην Αθήνα «Το

Φωτόδεντρο και η δέκατη τέταρτη ομορφιά» και «Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας» από τον

«ΊΚΑΡΟ». Το 1973 εκδίδεται εκτός εμπορίου το «Villa Natacha» κι ένα χρόνο

αργότερα κυκλοφορούν τα «Ετεροθαλή» και τα «Ανοιχτά Χαρτιά». Το 1976

εκδίδεται το δοκίμιο «Η μαγεία του Παπαδιαμάντη» κι ένα χρόνο μετά τελειώνει τα

«Τρία ποιήμτα με σημαία ευκαιρίας» και γράφει την «Αναφορά στον Ανδρέα

Εμπειρίκο». Το 1978 κυκλοφορεί η «Μαρία Νεφέλη» και το 1982 έχουμε δεύτερη

έκδοση για τα «Ανοιχτά Χαρτιά» κι έκδοση του «Τρία ποιήματα με σημαία

ευκαιρίας». Δύο χρόνια αργότερα κυκλοφορεί ο τόμος «Σαπφώ» με ανασύνθεση

και απόδοση του ποιητή κι, επίσης, «Η αποκάλυψη του Ιωάννη» και «Ο Μικρός

Ναυτίλος», ενώ λίγο αργότερα επανεκδίδεται «Η μαγεία του Παπαδιαμάντη». Το

1988 του απονέμεται το βραβείο «Μεσόγειος» της Κοινότητας των Μεσογειακών

Πανεπιστημίων.Το 1989 εργάζεται στο καινούριο του βιβλίο «Ιδιωτική Οδός» κι ένα

χρόνο μετά κυκλοφορούν τα βιβλία του «Δημόσια και Ιδιωτικά» και η «Ιδιωτική

Οδός», ενώ ο ποιητής δουλεύει την καινούρια του ποιητική συλλογή «Τα ελεγεία

της Οξώπετρας» και σε λίγο χρόνο εκδίδεται το ποίημα «Ιουλίου Λόγος» εκτός

εμπορίου και κυκλοφορούν τα «Ελεγεία της Οξώπετρας». Το 1992 εκδίδεται

βιβλιογραφία του Ελύτη και κυκλοφορεί, επίσης, ο δεύτερος τόμος των πεζών του

με τίτλο «Εν Λευκώ» από τον «ΊΚΑΡΟ». Το 1994 επεξεργάζεται και συνεχίζει να

γράφει το καινούριο βιβλίο του, το οποίο τον απασχόλησε όλη τη χρονιά κι ύστερα

από ένα χρόνο έχουμε την έκδοση της ποιητικής του συλλογής «Δυτικά της λύπης»

(«ΊΚΑΡΟΣ») και «Ο κήπος με τις αυταπάτες» πεζά με σαράντα εννιά συνεικόνες

(«ΎΨΙΛΟΝ»).Το 1996, απεβίωσε κι έτσι δεν πρόλαβε να δει την παρουσίαση μιας

επανέκδοσης του βιβλίου του για τη Σαπφώ και τα τελευταία γραπτά που

πρόσφατα είχε δουλέψει.

Διακρίσεις, ιδρυτικές ενέργειες

 

Το 1933, στην ηλικία των 22 ετών, ο Ελύτης γίνεται μέλος της «Ιδεοκρατικής

Φιλοσοφικής Ομάδας του Πανεπιστημίου Αθηνών» και το 1942 μετέχει στην ίδρυση

του «Κύκλου Παλαμά». Το

1961, συνεργάζεται με τον Teriade για την ίδρυση του «Μουσείου Θεόφιλου».

Όπως ο ίδιος δηλώνει σε συνέντευξή του:

«». Το 1965 παίρνει το παράσημο Ταξιάρχου του Φοίνικος, ενώ το 1975 γίνεται

επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το 1981 επίτιμος διδάκτωρ

του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Το 1982 του απονέμεται το Χρυσό Μετάλλιο

Τιμής του Δήμου Αθηναίων, ενώ την επόμενη χρονιά έχουμε παρθενικό ταξίδι

επιβατηγού πλοίου με το όνομα του ποιητή. Το 1987 έχουμε την ανακήρυξή του σε

επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου της Ρώμης, ενώ το Μάιο της ίδιας χρονιάς

γίνεται αναγόρευσή του σε επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Θέμα των ποιημάτων του

 

Η θάλασσα, ο ουρανός, ο ήλιος κι ο έρωτας είναι τα κεντρικά στοιχεία που

προβάλλονται κι εξυμνούνται σε όλα τα ποιήματά του.

Όμως, ο Ελύτης δεν είναι μόνο ένας φυσιολάτρης αλλά κι ένας θερμός πατριώτης.

Έτσι, η ελληνικότητα είναι ένα από τα βασικά στοιχεία των ποιημάτων του όπως,

επίσης, κι η διαφάνεια.

Μετά τον Καρυωτάκη ο Ελύτης φέρνει στην ποίηση τω φως και την αισιοδοξία.

Απόλυτα λυρικός παρά την πεζότητα των στίχων του.

1940: Προσανατολισμοί: Γεμάτο αινίγματα, ρεμβασμός, θάλασσα, γυαλοί και

κόλποι. Πολύ φυσιολατρικό. Ωραίες εικόνες και επίθετα.

1943: Ήλιος ο Πρώτος: Στο μεταίχμιο μεταξύ υπερρεαλισμού και της οριστικά

αποκρυσταλλωμένης λυρικής αντίληψης του Ελύτη.

1953: «Άξιον Εστί»: Γεμάτο φύση, παράδοση, ιστορία και αποτελείται από τρία

μέρη: Τη Γέννηση, τα Πάθη και το Δοξαστικό. Αγγίζει τα πάθη του ελληνισμού και

στο τέλος ξεπηδά «αυτός ο κόσμος ο μικρός ο Μέγας». Περιέχει σπάνιους λυρικούς

συνδυασμούς. Εδώ η γλώσσα χρησιμοποιείται ως ενιαίο σύνολο από την

αρχαιότητα ως σήμερα. Διαφαίνεται η αγωνία του για τη γλώσσα στο «Μονάχη

έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου». Χρησιμοποιεί με μαεστρία την

έναρθρη μετοχή: «ο βιάζοντας», ο «νικήσαντας τον Άδη». Χρησιμοποιεί λέξεις της

καθημερινής γλώσσας με απόλυτα ποιητικό τρόπο. Α:ν και στη Σουηδία το έργο

έτυχε ευρύτατης αποδοχής, στην Ελλάδα, στην αρχή, το κατηγόρησαν

.

1967 – 1971 : Τα ρω του Έρωτα, Ήλιος Ηλιάτορας και Φωτόδεντρο. Τα «Ρω του

Έρωτα» τρυφερό, στον «Ήλιο» έχουμε το μεγαλείο της ζωοδότρας πηγής με τέλειες

περιγραφές και ανεκτίμητο λυρισμό. Το «Φωτόδεντρο» είναι διαμαρτυρία στη

δικτατορία και ο λυρισμός εδώ υποχωρεί σε πολύ εγκεφαλικά ποιήματα, που ο

ίδιος ο συγγραφές το συγκρίνει με το «Άξιον Εστί».

1971: Το Μονόγραμμα: Ερωτικό ποίημα σε μια αντιερωτική εποχή. Μας γοητεύει

η πλοκή και οι λεκτικοί συνδυασμοί. Γράφτηκε στο Παρίσι αλλά είναι γεμάτο

Ελλάδα. Είναι η ερωτική εξομολόγηση του ώριμου Ελύτη, που δε μοιάζει με άλλα

ερωτικά ποιήματα. Το «σ’ αγαπώ» βγαίνει ΜΕΣΑ από το ποίημα – δεν προφέρεται

αυτούσιο.

Τον Ελύτη τον ονομάζουν ποιητή του Αιγαίου, όσοι δεν τον έχουν διαβάσει. Διότι

από το Αιγαίο παίρνει μόνο την ομορφιά για να περιγράψει τα συναισθήματά του:

Λύπη, θαυμασμό, αγανάκτηση, στοχασμό. Χρησιμοποιεί τόσες εικόνες που μας

εκπλήσσει. Ξεκίνησε από τον υπερρεαλισμό αλλά προχώρησε ένα βήμα παραπέρα.

Χρησιμοποιεί με τέχνη επίθετα, ουσιαστικά και ρήματα παρμένα απ’ όλες τις

περιόδους της γλώσσας χωρίς να ξενίζει αυτό. Δεν χρησιμοποιεί μέτρο, αλλά με την

αριστοτεχνική τοποθέτηση των λέξεων δίνει ένα βαθύ αίσθημα αρμονίας. Η ποίηση

του Ελύτη είναι η απάντηση στο κίνημα μιας εποχής που κοροϊδεύει τον άκρατο

λυρισμό, αλλά παρ’ όλα αυτά έχει ανάγκη από το ωραίο και το όνειρο. Ευτυχώς,

είπε ο ίδιος, που το έργο του δεν μεταφράστηκε στα Γαλλικά. Διότι υπάρχει

τεράστιο εύρος στην Ελληνική Γλώσσα που δεν θα μπορούσε να καλύψει μια ξένη.

Τίτλοι μελοποιημένων ποιημάτων του Οδυσσέα Ελύτη

 

Ο Οδυσσέας Ελύτης έγραψε πολλά ποιήματα καθ ’όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Ένας σημαντικός αριθμός των ποιημάτων του, έχει μελοποιηθεί, δηλαδή, τους έχει

προστεθεί μουσική και τραγουδιούνται. Αυτά είναι τα εξής:

• «Άξιον Εστί», Μίκης Θεοδωράκης

• Της δικαιοσύνης Ήλιε νοητέ

• Ένα το χελιδόνι Γρηγόρης Μπιθικώτσης

• Μικρές Κυκλάδες

• Του μικρού Βοριά, Μίκης Θεοδωράκης

• Η Μάγια, Μίκης Θεοδωράκης

• Τα Ρω του Έρωτα

• Το θαλασσινό τριφύλλι, Λίνος Κόκκοτος

• Η πεντάμορφη στον κήπο, Γιώργος Κουρουπός

• Η νεροσταγόνα, Θόδωρος Αντωνίου

• Με την πρώτη σταγόνα της βροχής, Μάνος Χατζιδάκις

• Ο Ήλιος ο ηλιάτορας, Δημήτρης Λάγιος«Προσανατολισμοί», Ηλίας

Ανδριόπουλος - Οδυσσέας Ελύτης, δίσκος (1984).

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4Ο  Έλληνες καλλιτέχνες δημιουργοί. Μελίνα Μερκούρη      Νίκος  Ξυλούρης

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Αποφασίσαμε να επιλέξουμε την Mελίνα Μερκούρη διότι ήταν μια σπουδαία γυναικεία προσωπικότητα της σύγχρονης Ελλάδας! Ανέπτυξε έντονο αντιδικτακτορικό αγώνα καταγγέλλοντας στο εξωτερικό το δικτακτορικό καθεστώςΩς υπουργός πολιτισμού στην κυβέρνηση του Π.Α.Σ.Ο.Κ έμεινε γνωστή για την προσπάθειά της να επιστρέψουν τα κλεμμένα μάρμαρα της Ακρόπολης από το Βρετανικό Μουσείο  και προώθησε την Ελλάδα στο εξωτερικό.  Ξυλούρη, κάθως με τη φωνή και το ήθος του σημάδεψε τα χρόνια της

Τον Νίκο Ξυλούρη το επιλέξαμε γιατί με την φωνή και το ήθος του σημάδεψε τα χρόνια της χούντας, την αντίσταση σε αυτήν, αλλά και τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης. Όπως ο ίδιος έλεγε μετά τη μεταπολίτευση, αναφερόμενος στους ανθρώπους της μουσικής βιομηχανίας "εγώ τους ίδιους ανθρώπους έβλεπα να κανονίζουν επί χούντας, τους ίδιους βλέπω και τώρα". Ακούγοντας τα τραγούδια του συνειδητοποιήσαμε την ομορφία του έντεχνου-δημοτικού τραγουδιού!

ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ: Η ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ

 

Η Μελίνα Μερκούρη (Μαρία Αμαλία Μερκούρη) (Αθήνα, 18 Οκτωβρίου 1920 – Νέα Υόρκη, 6 Μαρτίου 1994) ήταν Ελληνίδα ηθοποιός και πολιτικός. Καταγόταν από σπουδαία οικογένεια πολιτικών. Το 1938 αρχίζει τις σπουδές της στη Δραματική Σχολή του Εθνικού και το 1939 παντρεύεται τον Παναγή Χαροκόπο. Το 1944 εμφανίζεται για πρώτη φορά στη σκηνή με το θίασο του Γιώργου Παππά και Αντώνη Γιαννίδη, με το έργο του Αλέξη Σολομού "Το Μονοπάτι της Λευτεριάς".Από το 1951 αρχίζει να πρωταγωνιστεί παράλληλα και στη γαλλική θεατρική σκηνή, όπου έγινε μούσα ενός από τους μεγαλύτερους θεατρικούς συγγραφείς, του Μαρσέλ Ασάρ. Συνεχίζει την παράλληλη πορεία της και στις δύο σκηνές, την αθηναϊκή και την παριζιάνικη.

 Μεγάλη ηθοποιός βραβευμένη με διεθνή βραβεία και παγκόσμιας ακτινοβολίας προσωπικότητα διετέλεσε υπουργός Πολιτισμού όλων των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ (όπως τόνισε και ο Ανδρέας Παπανδρέου "άντεξε" και στους 16 ανασχηματισμούς κυβέρνησης που έκανε), από το 1981-1989 και 1993-1994.

Είδος τέχνης : θέατρο , κινηματογράφος , τραγούδι , πολιτική

Αρκετά σημαντική ήταν και η πορεία της στον διεθνή και ελληνικό κινηματογράφο. Της χάρισε αρκετά βραβεία με κορυφαίο το βραβείο πρώτης γυναικείας ερμηνείας του Φεστιβάλ των Καννών και επίσης μία υποψηφιότητα για Όσκαρ γιά το Ποτέ την Κυριακή το οποίο έχασε απ'την Ελίζαμπεθ Τέιλορ το 1960.

Πολιτική σταδιοδρομία

Κατά τη διάρκεια της επταετίας (1967-1974) πολέμησε σφοδρά τη Χούντα, χρησιμοποιώντας τη φήμη και τη λάμψη που είχε αποκτήσει, με συνέπεια να της αφαιρεθεί η ελληνική υπηκοότητα. Έδωσε αρκετές συναυλίες και διοργάνωσε αρκετά μεγάλο αριθμό πορειών αντιδικτατορικού χαρακτήρα. Επεδίωξε και συναντήθηκε με πολιτικούς αλλά και με πνευματικές προσωπικότητες παγκοσμίου κύρους, με σκοπό να τους ευαισθητοποίησει ενάντια στη χούντα. Κατά την διάρκεια των αγώνων της έγιναν εναντίον της απόπειρες δολοφονίας, μία από τις οποίες παραλίγο να της στερήσει τη ζωή. Με την πτώση της χούντας επιστρέφει στην Ελλάδα όπου και εγκαθίστανται μόνιμα πλέον και συνεργαζόμενη με στελέχη της αντιστασιακής οργάνωσης Π.Α.Κ. και τον Ανδρέα Παπανδρέου ιδρύουν το Πανελλήνιον Σοσιαλιστικόν Κίνημα αργότερα [Πανελλήνιο Σοσιαλιστικό Κίνημα]. Κατεβαίνει υποψήφια στη Β` Πειραιά το 1974 αλλά δεν καταφέρνει να εκλεγεί βουλευτής, πράγμα το οποίο επιτυγχάνει το 1977. Διετέλεσε υπουργός Πολιτισμού κατά τα χρονικά διαστήματα 1981-1989 και 1993-1994, θέση η οποία της έδωσε το έναυσμα για να ξεκινήσει εκστρατεία για την επιστροφή των κλεμμένων μαρμάρων της Ακρόπολης από τον Λόρδο Έλγιν, τα οποία βρίσκονται στις προθήκες του Βρετανικού Μουσείου, να δημιουργήσει το θεσμό των δημοτικών περιφερειακών θεάτρων (γνωστά ως ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.) με σκοπό την πολιτιστική ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας αλλά και τον θεσμό των πολιτιστικών πρωτευουσών της Ευρώπης, με πρώτη την Αθήνα το 1985. Το 1990 διεκδίκησε την δημαρχία της Αθήνας, χωρίς όμως επιτυχία. Θεατρική Πορεία
Το Σεπτέμβρη του 1938 γίνεται δεκτή στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου με συμμαθητές, μεταξύ άλλων, τη Δέσπω Διαμαντίδου , την Αλέκα Παΐζη , τον Ανδρέα Φιλιππίδη, τον Αλέξη Δαμιανό κ.ά. Το χειμώνα του 1939 παντρεύεται τον Παναγή Χαροκόπο. Πρωτοεμφανίζεται στη θεατρική σκηνή το 1944 στο Θέατρο Βρετάνια με το θίασο του Γιώργου Παππά και Αντώνη Γιαννίδη, με το έργο του Αλέξη Σολομού "Το μονοπάτι της Λευτεριάς" και ακολουθεί το έργο του Laszlo Bus-Fekete  "H κόμισσα και ο καμαριέρης". Ακολουθούν: 1945-1946 "Μις Μπα", "Θα σε παντρευτώ Τέρας «κ  .αΑπό το 1951 αρχίζει να πρωταγωνιστεί παράλληλα και στην Γαλλική θεατρική σκηνή, όπου έγινε μούσα ενός από τους μεγαλύτερους θεατρικούς συγγραφείς, του Μαρσέλ  Ασάρ . Συνεχίζει την παράλληλη πορεία της και στις δύο σκηνές, την αθηναϊκή και την παριζιάνικη. Το 1960 παίζει με το θέατρο Τέχνης το "Γλυκό Πουλί της Νιότης" με τον πρωτοεμφανιζόμενο τότε Γιάννη Φέρτη. Επόμενος σημαντικός σταθμός στην θεατρική της καριέρα είναι το « Illya Darling που ανεβάζει, με προπωλημένα όλα τα εισιτήρια των παραστάσεων και με συμπρωταγωνιστή τον Νίκο Κούρκουλο , στο Broadway στις ΗΠΑ, ενώ είχε ήδη κάνει περιοδεία σε κάθε πολιτεία των ΗΠΑ.

Συμπεραίνοντας η Μελίνα Μερκούρη ήταν η πρώτη μας επιλογή, καθώς από πολλούς λέγεται πως είναι η "τελευταία Ελληνίδα θεά" και "γυναίκα - φλόγα".  Όλη της η ζωή ήταν γεμάτη όνειρα, ελπίδες, αγωνίες και αγώνες και γι’ αυτό μας έκανε και εμάς να την θαυμάζουμε.

 

ΝΙΚΟΣ ΞΥΛΟΥΡΗΣ: Η ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ

Ο Νίκος Ξυλούρης  ή Ψαρονίκος , (7 Ιουλίου 1936 - 8 Φεβρουαρίου 1980) ήταν Έλληνας μουσικός και τραγουδιστής. Γεννήθηκε το 1936, στο ορεινό χωριό Ανώγεια Μυλοποταμου Ρεθύμνου της Κρήτης από οικογένεια με μουσική παράδοση και πολλούς λυράρηδες. Στα πέντε του χρόνια, όταν οι Γερμανοί έκαψαν το χωριό του, ξεριζώθηκε από τον τόπο του μαζί με τους υπόλοιπους κατοίκους , οι οποίοι μεταφέρθηκαν σε χωριό της επαρχίας Μυλοποταμου όπου παρέμειναν μέχρι και την απελευθέρωση της Κρήτης . Αδέλφια του είναι οι επίσης γνωστοί μουσικοί της κρητικής μουσικής ο Αντώνης Ξυλούρης (Ψαραντώνης) και ο Γιάννης Ξυλούρης.

Ο Νίκος ήταν πολύ ζωηρός ως χαρακτήρας και δεν έδινε σημασία στα μαθήματα. Ο νους του γύριζε στους δρόμους της μουσικής. Το σπάνιο μέταλλο της φωνής του ήταν γνωστό σε όλους. Στα δώδεκα του χρόνια ζητάει από τον πατέρα του να του αγοράσει μια λύρα. Ο Γιώργος Ξυλούρης όμως, δεν θα επέτρεπε ποτέ ο γιος του να γίνει «μουζικάντης». Ήθελε να σπουδάσει.

Σε νεαρή ακόμα ηλικία με τη βοήθεια του δασκάλου του κατάφερε να πείσει τον πατέρα του να του αγοράσει την πρώτη του λύρα και πολύ γρήγορα άρχισε να παίζει σε γάμους και πανηγύρια. Ο Νίκος Ξυλούρης στην ακμή της καριέρας του αντιλήφθηκε ότι έχει καρκίνο. Μετά από μεγάλο αγώνα, πολλαπλές εγχειρήσεις και αρκετή ταλαιπωρία έχασε τη μάχη στο Νοσοκομείο Πειραιώς στις 8 Φεβρουαρίου 1980 σε ηλικία μόλις 43 χρονών.

                                            ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

 

Κατά την διαδικασία συλλογής υλικού για τη συγγραφή της ερευνητικής εργασίας και μελετώντας διεξοδικά όλες τις πηγές διαπιστώσαμε ότι στην Ελλάδα υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν πάντα προσωπικότητες που με τον βίο τους και το έργο τους θα αποτελούν  φωτεινό παράδειγμα για όλους μας, ειδικά για εμάς τους νέους, για τις αξίες και τα ιδανικά μας, για τους στόχους,  τις επιδιώξεις μας και τους τρόπους με τους οποίους πρέπει να παλεύουμε για να τους επιτύχουμε.

Ο Γεώργιος Παπανικολάου εκτός από διαπρεπής γιατρός ήταν ένας άνθρωπος που έψαχνε έναν προορισμό, τον οποίο και βρήκε μέσα από την ιατρική και τη βιολογία. Ήταν ένα ανήσυχο πνεύμα που ήθελε να κάνει κάτι διαφορετικό, ήταν αποφασιστικός και συναισθηματικός μαζί. Η λήψη κολποτραχηλικού επιχρίσματος (Pap test) θεωρείται από οικονομικής άποψης η πιο αποδοτική ιατρική εξέταση που έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ για την καταπολέμηση του καρκίνου. Η εισαγωγή του τεστ ΠΑΠ στην καθημερινή κλινική πράξη, απέδωσε σημαντικά στη μείωση της συχνότητας εμφάνισης του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας. Έτσι, ενώ ο τελευταίος ήταν η πλέον συχνή αιτία θανάτου σε γυναίκες, σήμερα δε βρίσκεται ούτε καν στην πρώτη δεκάδα.

     Οι ελληνικές επιτυχίες τω ελλήνων αθλητών σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο τα τελευταία χρόνια περνάνε το μήνυμα ότι οι Έλληνες μπορούν να διακριθούν παγκοσμίως και στον αθλητισμό αρκεί να προετοιμαστούν με θέληση και αποφασιστικότητα μιας και διαθέτουν αυτό που λέμε μεγαλείο  ψυχής και δύναμης

 

Η Μελίνα Μερκούρη υπήρξε η τελευταία Ελληνίδα θεά και γυναίκα φλόγα. Όλη η ζωή της ήταν γεμάτη όνειρα, ελπίδες, αγώνες και αγωνίες .

Ο Νίκος Ξυλούρης με την μελωδική φωνή του τραγουδούσε το έντεχνο κρητικό δημοτικό τραγούδι και φάνταζε σαν τον Ζορμπά, την ανυπότακτη ελληνική  ψυχή που αγωνίζεται κόντρα σε όλες τις δυσκολίες για να πετύχει στόχους και όνειρα.

 

Ο Οδυσσέας Ελύτης είναι ο ποιητής που στα ποιήματά του η Ελλάδα δεσπόζει  Την προβάλλει και την ταξιδεύει στα πέρατα του κόσμου.  Ο ποιητής με το έργο του μας δείχνει τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να πορευόμαστε στη ζωή μας, πέρα από δυσκολίες και αντιξοότητες, μιας και πάντα πίστευε ότι η Ελλάδα, ακόμα και αν καταστραφεί ολοσχερώς, μπορεί να αναβιώσει με μια ελιά, ένα κλήμα και μια βάρκα…

 

 

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

http://www.cytology.gr/index.php?page=pap

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%B5%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CE%A0%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CE%AC%CE%BF%CF%85

http://www.gpapanikolaou.gr/?%C2%E9%EF%E3%F1%E1%F6%E9%EA%FC-%F4%EF%F5-%C3%E5%F9%F1%E3%DF%EF%F5-%D0%E1%F0%E1%ED%E9%EA%EF%EB%DC%EF%F5,58

http://medicaltv.eu/%CE%B5%CE%BA%CE%B4%CE%AE%CE%BB%CF%89%CF%83%CE%B7-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B3%CE%B5%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CE%AC%CE%BF/

http://www.newsbeast.gr/health/arthro/462039/ekdilosi-gia-ton-georgio-papanikolaou-sti-thessaloniki/

http://www.express.gr/news/ygeia/661108oz_20121124661108.php3

http://ygeia.tanea.gr/default.asp?pid=8&;articleID=8487&ct=1

http://www.mortakis.gr/%CE%86%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%B1/%CE%93%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%86%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%B1/%CE%A4%CE%B5%CF%83%CF%84-%CE%A0%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CE%AC%CE%BF%CF%85

http://www.emprosnet.gr/emprosnet-archive/7be291f5-9539-48e2-b2ea-1786b850759e

http://omogeneia.ana-mpa.gr/press.php?id=19190

 

http://og.in.gr/static/hog/1896.asp

http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000004883&tsz=0&autostart=0

http://www.olymp ionikes.gr/site/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=55&Itemid=31

 http://www.imlarisis.gr/index.php?dispatch=categories.view&;category_id=133

http://users.sch.gr/ragian/sinhroni_oa.htm

wwwHYPERLINK "http://www.wikipedia.gr/".HYPERLINK "http://www.wikipedia.gr/"wikipediaHYPERLINK "http://www.wikipedia.gr/".HYPERLINK "http://www.wikipedia.gr/"gr

http://www.doping-prevention.sp.tum.de/el/doping-in-general/doping-definition.html

• el.wikipedia.org/wiki

• www.ert-archives.gr

• www.elitis.snn.gr/kolaz.htm

• εφημερίδα «Καθημερινή»

• www.stixoi.info

• www.enet.gr

www.musicheaven.gr


 

 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

  1. 1.ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ Γ.ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ


  1. 2.ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΘΛΗΤΩΝ

ΣΕ ΑΤΟΜΙΚΑ ΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ

 

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΙΑΚΩΒΑΚΗΣ: ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΣΤΑ 200Μ ΜΕ ΕΜΠΟΔΙΑ

ΝΙΚΗ ΞΑΝΘΟΥ: ΧΡΥΣΗ ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΗΣ ΣΤΑ 400Μ ΜΕ ΕΜΠΟΔΙΑ ΤΟ 2004

                     ΚΩΣΤΑΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ: ΧΡΥΣΟΣ ΟΛΥΜΠΙΟΝΥΚΗΣ ΣΤΑ 400Μ ΤΟ 2000

ΟΜΑΔΙΚΑ ΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ

                      ΕΘΝΙΚΗ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ ΕΥΡΩΠΗΣ 2004

                    ΕΘΝΙΚΗ ΜΠΑΣΚΕΤ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ ΕΥΡΩΠΗΣ 1987

                           ΕΘΝΙΚΗ ΜΠΑΣΚΕΤ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ ΕΥΡΩΠΗΣ 2005

3 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ Ο. ΕΛΥΤΗ

Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ

             ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΒΡΑΒΕΙΟΥ ΝΟΜΠΕΛ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΟΥΗΔΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΤΟ1979

4 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ Μ ΜΕΡΚΟΥΡΗΣ

                                          ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ¨ ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ¨

                             Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΘΕΑ

5 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ Ν. ΞΥΛΟΥΡΗ

                                           Ν. ΞΥΛΟΥΡΗΣ ΤΟ ΚΑΜΑΡΙ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

                                            Ν. ΞΥΛΟΥΡΗΣ Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ