Ένα σχολείο για αύριο – Πως το Φινλανδικό σύστημα προετοιμάζεται για το μέλλον.

Πραγματοποιήθηκε από 19/05/2019 έως και 24/05/2019 στο Ελσίνκι  της Φινλανδίας η παρακολούθηση του επιμορφωτικού σεμιναρίου με  τίτλο « A school for tomorrow – how Finland is preparing for the future» από τον φορέα “IncluEdu – atempo”  στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ / Βασική Δράση ΚΑ1 /  Δομημένος κύκλος μαθημάτων/σεμινάριο επιμόρφωσης στο εξωτερικό με τίτλο «Σχολείο δημιουργικότητας και ανοιχτής επικοινωνίας» και αριθμό σύμβασης 2018-1-EL01-KA101-046770.

Το σεμινάριο παρακολούθησαν τρεις εκπαιδευτικοί του σχολείου μας , η κ. Αναστασία Γυφτοπούλου ΠΕ04.01, η Δρ. Λαμπροπούλου Παρασκευή ΠΕ86 και η κ. Τσάκωνα Σταυρούλα ΠΕ88.01-ΠΕ04.01.

Σύστημα Βιβλιοθηκών στην Φινλανδία

Στην διάρκεια του σεμιναρίου οι  εκπαιδευτικοί  παρακολούθησαν μια παρουσίαση για την βιβλιοθήκη του  Vantaa City και απέκτησαν πληροφορίες για το πολύ  οργανωμένο δίκτυο βιβλιοθηκών που υπάρχει στην Φινλανδία,για την δυνατότητα να δανείζεται κάποιος από μια βιβλιοθήκη στην περιοχή του και να επιστρέφει σε μια άλλη και άλλα. Επίσης γνώρισαν πόσο ενεργά χρησιμοποιούνται οι  βιβλιοθήκες στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στην Φινλανδία

Οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν το Lumo Gymnasium και να γνωρίσουν τα σημαντικότερα σημεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Φινλανδία τα οποία είναι ότι η εκπαίδευση είναι προαιρετική μετά τα 16, υπάρχουν δυο τύποι Λυκείου, Γενικό και Επαγγελματικό. Επίσης οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν σε ποιο σχολείο θέλουν να πάνε καθώς κάποια σχολεία μπορεί να εξειδικεύονται σε κάποιους τομείς(π.χ. Τέχνες). Οι μαθητές αγοράζουν τα βιβλία και τους υπολογιστές τους. Οι μαθητές δίνουν εξετάσεις μέσω υπολογιστών για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί έχουν μόνο διδακτικά καθήκοντα και έχουν κυλιόμενο πρόγραμμα μέσα στον χρόνο.

Στο νέο σύστημα που θα ισχύσει από το 2021 θα υπάρχει περισσότερη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών, περισσότερα μαθήματα συνεργασίας- διαθεματικότητα, ένας ολιστικός τρόπος σκέψης και θα εστιάσουν στην ομαδική δουλεία των μαθητών

Το Φινλανδικό Σύστημα και το νέο πρόγραμμα σπουδών

Κατά την διάρκεια του σεμιναρίου ο κ. Martti Hellström παρουσίασε τους βασικούς άξονες του Φινλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος και το νέο πρόγραμμα σπουδών οι οποίοι είναι οι παρακάτω :

  • Αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος αυστηρά κάθε 10 χρόνια
  • Απομυθοποίηση για :
    • την ελάχιστη καθοδήγηση και καθόλου δομή
    • την ψηφιοποίηση όλων
    • ότι δεν χρειάζεται σκληρή δουλειά και τα σχολεία είναι διασκέδαση
    • ότι υπάρχει πτώση των αποτελεσμάτων PISA εξαιτίας του νέου Curriculum
  • Η επιτυχία του Φινλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος βασίζεται στα παρακάτω
    • στο σύστημα εκπαίδευσης των δασκάλων
    • στο γεγονός ότι οι πολιτικοί ακολουθούν τους δασκάλους
    • ότι το να είσαι δάσκαλος δεν είναι δουλειά αλλά αποτελεί πρότζεκτ ζωής
    • οι διευθυντές ανήκουν στην ίδια ομοσπονδία με τους δασκάλους\
    • είναι κοινωνία Εμπιστοσύνης
    • Δεν έχουν επιθεωρητές
    • τα σχολεία είναι αυτόνομες μονάδες που μπορούν να διαχειριστούν τα κονδύλια μόνα τους
      και να χαράξουν την εκπαιδευτική πολιτική που θέλουν

“The best thing the teacher can reach is a personal way to teach”.

Martti Hellström

Ευέλικτα περιβάλλοντα μάθησης

(FLEXIBLE LEARNING ENVIRONMENTS, SHARED LEARNING AND CO- TEACHING)

Οι εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν το   HÄMEENKYLÄ SCHOOL που είναι ένα σχολείο δημοτικό και γυμνάσιο με 800 περίπου μαθητές, και είχαν την ευκαιρία να δουν και να συζητήσουν με το διευθυντή του σχολείου για τα ευέλικτο – ανοικτό περιβάλλον μάθησης που εφαρμόζεται στο σχολείο.

Ο Διευθυντής του σχολείου τόνισε ότι θα πρέπει να τίθενται υψηλότεροι στόχοι γιατί πολλοί μαθητές φέρνουν χειρότερα αποτελέσματα από αυτά που μπορούν, τα αγόρια στην Φινλανδία είναι underachiervers και οι μαθητές θα πρέπει από παθητικά αντικείμενα διδασκαλίας να γίνουν ενεργητικά υποκείμενα μάθησης

Η μάθηση θα πρέπει να έχει νόημα και να ομαδοποιούνται σε groups οι μαθητές θέτοντας τους ξεχωριστούς στόχους.

Οι παράγοντες που επηρεάζουν τα περιβάλλοντα μάθησης είναι το πλήθος των μαθητών, το πλήθος των καθηγητών και των υπολοίπων εργαζομένων στο σχολείο αλλά και το ίδιο το κτήριο με την επίπλωση του.

Θα πρέπει το κάθε σχολείο να βρει λύση που να ταιριάζει με την κατάστασή του

Ανεστραμμένη τάξη – Flipped Learning

Στην παρουσίαση που έγινε από τον κ. Markus Humaloja οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν σε πρακτικό και θεωρητικό επίπεδο την ανεστραμμένη μάθηση. Ο κ. Markus Humaloja παρουσίασε την εφαρμογή της τεχνική αυτής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Τα τελευταία τρία χρόνια την εφαρμόζει συστηματικά στις τάξεις του. Η ανεστραμμένη μάθηση δίνει την δυνατότητα στους μαθητές να ακολουθήσουν τον προσωπικό του δρόμο στην μάθηση με την υποστήριξη του δασκάλου και το σύστημα αξιολόγησης που υπάρχει για τις εργασίες που καλούνται να κάνουν. Ο τρόπος λειτουργίας όπως αυτός περιγράφτηκε είναι ότι ο δάσκαλος στην αρχή της εβδομάδας δίνει στους μαθητές όλο το υλικό και τις εργασίες της εβδομάδας και ο κάθε μαθητής καλείται να αξιοποιήσει το διδακτικό υλικό και να κάνει τις εργασίες σύμφωνα με τον δικό του ρυθμό. Στο τέλος κάθε εργασίας αξιολογεί το πόσο εύκολα και αυτόνομα εργάστηκε δίνοντας με αυτό τον τρόπο μια ανατροφοδότηση στον δάσκαλο. Ο δάσκαλος στο τέλος της εβδομάδας ελέγχει τις δραστηριότητες.

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε την παρουσίαση στον σύνδεσμο : bit.ly/flipbook2017

Εφαρμογές νέων τεχνολογιών για διδασκαλία και αξιολόγηση

Ένας άλλος σκοπός του σεμιναρίου αυτού ήταν να γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί εφαρμογές νέων τεχνολογιών που θα μπορούσαν να εντάξουν στα μαθήματά τους για την διδασκαλία αλλά και την αξιολόγηση των μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί γνώρισαν και χρησιμοποίησαν στην διάρκεια του σεμιναρίου εφαρμογές όπως Google Classroom, Book Creator, iMovie, Socrative, Quizlet, ActionBound, and Robotic Learning Center και άλλες.